Co je to byznys (obchodní) model?
Velmi zjednodušeně obchodní model (neboli byznys model) firmy popisuje, jak chce tato firma dosahovat zisku obsluhou konkrétních zákaznických segmentů a s jakou nabídkou. Dále co všechno k tomu potřebuje (zdroje, partnerství a aktivity) a jaké náklady budou všechny tyto vstupy znamenat. V řeči společnosti Strategyzer[1], která svým Business Model Canvasem[2] (plátnem obchodního modelu) pojem byznys model a činnost nazývanou jako design obchodních modelů (Business Model Design) zpopularizovala, je byznys model (respektive plán obchodního modelu) definicí toho, jak chce firma skrze obsluhu zákazníků generovat hodnotu sama pro sebe (v podobě zisku).
Hodnotová nabídka a její význam
Součástí Business Model Canvasu, jako patrně nejlepšího nástroje pro strukturovanou práci na obchodním modelu firmy, je hodnotová nabídka (Value Proposition a z ní odvozený Value Proposition Design[3] – design hodnotových nabídek). Ta oproti byznys modelu definuje, jak firma skrze svou (hodnotovou) nabídku produktů a služeb generuje hodnotu pro zákazníky[4].
Příklady různých obchodních modelů
Známe celou řadu obchodních modelů. Nejběžnější je samozřejmě nákup – prodej nebo výroba – prodej. U služeb je to pak jednorázové poskytnutí služby výměnou za protiplnění v podobě peněz nebo platba na základě spotřeby (vody, plynu, elektřiny, protelefonovaných minut, rozeslaných MMS, prosurfovaných dat atd.). S rozmachem online dostupných aplikací se objevil nám dnes již známý Software as a Service (SaaS)[5]. Tento model se ve světě aplikací tak rozšířil, že podle některých zdrojů[6] je dnes na nějaké SaaS aplikaci závislých až 99 % firem.
Model SaaS pak následovaly typy HaaS (Hardware as a Service) nebo PaaS (Platform as a Service[7]). Mnoho cloudových aplikací (tedy aplikací dostupných přes internet) používá tzv. model Freemium, kdy uživatelé mají základní verzi zdarma a pouze ti, kdo chtějí pokročilé funkce nebo jim vadí zobrazovaná reklama, si zakoupí verzi placenou.
Moderní trendy v obchodních modelech dalších odvětví
V automobilovém průmyslu se rozmáhá pronájem, kterému říkáme operativní leasing. Dříve byl vyhrazen primárně firmám, čím dál častěji se ale nabízí i běžnému spotřebiteli, který nepotřebuje auto vlastnit, chce se o něj starat co nejméně a zajímá ho jen to, kolik může ujet za rok. Operativní leasingy pro firmy a velmi často i pro koncové zákazníky dnes nabízí snad každá automobilka.
Zvláštním modelem je v tomto případě tzv. flexibilní operativní leasing, u něhož není stanovena pevná doba pronájmu. Příkladem takové nabídky je například Mototechna Drive[8] nebo služba Birne[9]. Velmi populární byla služba Driveto[10], ta však tento model opustila. Modelu operativního leasingu využívají mnohé firmy čím dál více také k pronájmu například výpočetní techniky. Nejznámější je v tomto ohledu v dnešních dnech (2024) nejspíše Alza s jejím programem Alza NEO[11].
Jaký byznys model využíváte ve svém podnikání vy?
Jde o ty běžnější typu nakoupit-prodat nebo vyrobit-prodat? Nebo experimentujete s těmi méně obvyklými? V Brand Hubu se s klienty vždy snažíme pracovat na návrhu co nejvíce možností, jak pro firmu generovat různé druhy příjmů. U firem, které jsou zvyklé vydělávat pouze prodejem, hledáme možnosti pronájmu nebo poskytování daného statku formou služby s rozšířenými možnostmi. Krásným příkladem z retailu je Klub Pánů z Ponoškovic[12], kde se stanete členy klubu a každý měsíc podle délky vašeho členství obdržíte jeden pár ponožek formou překvapení. Jde tedy vlastně o předplacený nákup ponožek na určitou dobu.
U klientů, kteří mají svůj byznys model založený na jednorázovém nákupu služby, hledáme takovou hodnotovou nabídku, díky níž budou zákazníci služby těchto klientů čerpat opakovaně, například po smluvně vymezenou dobu. U klientů, kteří svou aplikaci nabízí formou SaaS, vytváříme různé balíčky nebo úrovně čerpání (například doplněné o další služby) s cílem zvýšit průměrnou životní hodnotu zákazníka (CLV – Customer Lifetime Value).
Zdroje k článku
[1] https://www.strategyzer.com
[2] https://centrumznalosti.brandhub.cz/business-model-canvas/
[3] https://www.strategyzer.com/library/value-proposition-design
[5] Understanding the SaaS Business Model | SaaS Academy
[6] 37 Software as a Service (SaaS) Examples & Applications | 2024 (clickup.com)[1]17 Popular Software as a Service (SaaS) Examples (founderjar.com)
[7] 17 Popular Software as a Service (SaaS) Examples (founderjar.com)
[8] https://www.mototechnadrive.cz/homepage
[11] https://www.alza.cz/alza-neo-17434.htm
[12] https://www.ponozkovice.cz