Plátno hodnotové nabídky (Value Proposition Canvas) je jednoduchý ale velmi efektivní nástroj od švýcarské společnosti Strategyzer. Byl navržen pro lepší pochopení toho, jakým způsobem vaše nabídka produktů nebo služeb řeší potřeby a problémy zákazníků. Jeho cílem je sladit hodnotovou nabídku společnosti s potřebami cílového zákazníka.
Pomáhá vám tak ve dvou oblastech:
- Nalézt problem–solution fit, neboli soulad problému a řešení.
- Nalézt product–market fit, neboli soulad produktu a trhu.
Problem–solution fit a product–market fit jsou klíčové pojmy v procesu vývoje produktů a služeb, které pomáhají zajistit, že nabídka odpovídá potřebám zákazníků a má potenciál na trhu.
Problem-solution fit (soulad problému a řešení):
- Znamená, že jste identifikovali relevantní problém nebo potřebu zákazníků a našli pro něj řešení (produkt nebo službu). V této fázi se potvrzuje, že daná potřeba existuje (je vnímaná zákazníky) a že vaše řešení dokáže tuto potřebu uspokojit.
- Klíčovým znakem je soulad mezi tím, co zákazníci potřebují, a tím, co váš produkt nebo služba nabízí. V této fázi nemusí být řešení plně rozvinuté ani ziskové, ale musí jasně odpovídat dané potřebě.
Product-market fit (soulad produktu s trhem):
- Znamená, že nejenže vaše hodnotová nabídka řeší existující a důležitý zákaznický problém, ale také se dobře hodí do cílového trhu. To znamená, že existuje dostatečně velká skupina zákazníků, kteří mají zájem o vaši hodnotovou nabídku, a že vaše hodnotová nabídka dokáže tuto (celkovou) poptávku uspokojit.
- Dosažení product-market fitu se projevuje tím, že zákazníci aktivně používají vaše produkty či služby, vracejí se k nim a jsou ochotni za ně platit. Jde o stav, kdy produkt nebo služba má reálný potenciál růst na trhu.
Zjednodušeně řečeno:
- Problem-solution fit: Máme řešení (v produktu nebo služby) pro konkrétní problém.
- Product-market fit: Máme řešení (v podobě kompletní hodnotové nabídky), které chce dostatečně velká skupina zákazníků, a jsme schopni ho úspěšně nabídnout na trhu.