Mnoho podnikatelů, kteří roky budovali svou firmu, je při rozhodnutí ji prodat překvapeno. Překvapí je, jak málo jim kupující nabídnou, nebo jak těžké je vůbec najít někoho, kdo by měl zájem. Proč? Protože svou firmu postavili kolem sebe. Nevytvořili něco, co by mohlo fungovat bez nich.
Všechno začalo tím, že si podnikatelé vytvořili práci pro sebe a postupně přidávali práci pro další lidi. Ale nikdy se sami nevyňali z tohoto systému. A když chtějí svou firmu prodat, jsou s ní natolik spojeni, že bez nich funguje jen těžko. V takovém případě jejich firma netvoří aktivum. Protože skutečné aktivum může být jen těžko závislé na svém vlastníkovi.
Jak poznat, že je vaše firma opravdovým aktivem
Kdy tedy firma tvoří skutečné aktivum? Podívejme se na pár důležitých znaků:
- Majitel nemusí být ve firmě každý den. Může odjet na půl roku a jeho firma se nezhroutí.
- Firma má nastavené procesy, systémy a pravidla, která zajišťují stabilní výsledky a kvalitu pro zákazníky.
- Firma dokáže růst a rozšiřovat své služby nebo produkty bez ztráty kvality.
- Má vybudovaný systém aktiv, jako je značka, chráněné duševní vlastnictví nebo know-how, jež posilují její ekonomické výsledky.
Když se podíváte na malé a střední firmy kolem sebe, většina z nich nesplňuje ani jeden z těchto bodů, natož více. Přitom většina z nás začíná podnikat s cílem vybudovat něco, co nás zajistí, aniž bychom tím museli trávit celý život.
Knihy, které vás nasměrují k úspěšnému budování aktiva v podobě na vás nezávislé firmy
Existuje několik knih, které pomáhají v tomto směru formovat podnikatelské myšlení.
E-Myth od Michaela E. Gerbera
První z nich je „E-Myth“ od Michaela E. Gerbera, která mě k tomuto tématu přivedla. Gerber pomáhal budovat franšízové systémy v Americe a vytvořil systém, jak postavit firmu, která není závislá na zakladateli.
Systemology od Davida Jenynse
Další knihou je „Systemology“ od Davida Jenynse. David zjednodušil Gerberův komplexní systém do podoby, která je snadno použitelná kýmkoliv a přináší výsledky už za krátkou dobu. Implementace jeho systému trvá jen dny nebo týdny a za měsíc lze vidět první výsledky.
Built to Sell od Johna Warrillow
Poslední knihou je „Built to Sell“ od Johna Warrillow. Tato kniha se zaměřuje na to, jak už od prvního okamžiku budovat firmu tak, aby byla co nejdříve připravená k prodeji.
Pracujte na své firmě, ne ve své firmě
Shrnutí hlavní myšlenky ze všech tří knih jsou slova Michaela E. Gerbera: „Je důležitější pracovat na své firmě než v ní.“ Když obsluhujete zákazníky nebo jim poskytujete služby, pracujete ve firmě. Když vytváříte systém nebo proces, který umožní, aby zákazníky obsloužil někdo jiný, pracujete na firmě. Tento rozdíl rozhoduje o tom, jestli vaše firma bude dlouhodobě úspěšná a bude moci růst bez větších překážek.
Známky toho, že pracujete ve firmě, ne na ní
Mnoho podnikatelů je tak zaneprázdněno prací ve firmě, že nemají čas pracovat na ní. Jak se to projevuje? Chybí strategie, není jasná vize, chybí dobře nastavené procesy. Nemá systémy, které pomáhají novým zaměstnancům zapracovat se a těm stávajícím růst. Chybí inovace a měření jejich výsledků.
Nezbytné otázky, které byste si měli klást při budování firmy
Pokud chcete vytvořit firmu jako aktivum, je třeba si u každé činnosti klást otázky:
- Je tohle něco, co by měl dělat majitel nebo ředitel?
- Pokud ne, komu to můžu předat?
- Bude tato činnost provedena dobře i někým jiným?
- Mám systém, který zajistí správné provedení?
- Mám systém na měření a zlepšování této činnosti?
Závěr: Delegujte a budujte
Čím více práce předáte ostatním, tím více času budete mít na budování firmy. Tato cesta není snadná, ale investice do delegování a budování aktiv se dlouhodobě vyplatí a stojí za pár těžkých měsíců.
Pamatujte si: Dělejte vše proto, abyste svou firmu budovali jako aktivum. Pracujte na ní, ne v ní. S každým vytvořeným nehmotným aktivem se hodnota vaší firmy zvýší. Pro tvorbu těchto aktiv však potřebujete tři věci: klid, čas a energii. Bez nich je nevybudujete. A tyto tři věci nebudete nikdy mít, pokud budete neustále naplno pracovat ve své firmě místo toho, abyste si vymezili dostatek času na práci na firmě.